fbpx

Suvekuudel tegime webinari isekirjastamise teemadel, rääkides oma kogemustest nii kirjutamise, kirjastamise, müügi kui ka turundamise kohta. Uus aasta pole enam kaugel ja kindlasti oled sinagi mõelnud uue aasta eesmärkide peale. Miks mitte avaldada oma esimene raamat?

Webinari saad järele vaadata siit.

Alustame algusest. Raamatu kirjutama hakkamisel on hirmud paljudel algajatel autoritel sarnased, kuid süüvides sügavamale olen mõistnud, et need ei ole midagi muud kui müüdid millel puudub tegelik põhjendus. Levinuimad müüdid on stiilis, et „kas keegi üldse loeb minu kirjutatud raamatut?“ või „kes olen mina, et oma arvamust avaldan.“ Tekivad mõtted, et „mis siis kui keegi seda ei loe ja milleks üldse see teekond ette võtta?“ Ka ise mõtlesin oma esimest raamatut kirjutades selle peale ja tõesti, 6 kuud istus mu käsikiri ka sahtlis. Koolitades algajaid autoreid soovitan, et kui oled selles kohas siis mõtle sellele, et mida teeksid sa siis, kui sul seda hirmu ei oleks või sa seda müüti ei usuks? Siis võid avastada, et sul on vaja plaani või miinimumina järgmist sammu teada. Suure tõenäosusega aga tähendab see sinu jaoks kirjutamist! Nii, et ära usu oma mõtteid, mis on ülal välja toodud stiiliga vaid kirjuta. Jah, nii lihtne ongi minu soovitus. Öeldakse, et lihtsuses peitub ilu, olgugi, et see ei pruugi vastata sinu ootusele, soovin, et avastaksid selle enda jaoks ise 🙂

Krista Teearu kogemus

Krista on elupõline raamatupidaja, kes jõudis kirjutamise juurde umbes 6 aastat tagasi kui alustas ettevõtlusega. Tänaseks on ta välja andnud üle 30 raamatu. Idee raamatuid kirjutama hakata tuli sellest, et ettevõtlusega alustades luges ta palju sellealaseid raamatuid, kus igast-ühest sai enda jaoks olulise info, mis teda edasi aitas. Tal tekkis mõte, et äkki on keegi kusagil veel, kes vajaks sellist infot ja nii saigi alguse esimene raamat. Põhiliselt kirjutab Krista käsiraamatuid, mis on kindla teemaga ja kergesti arusaadavad. Enamus tema avaldatud raamatud on e-raamatuna. Ta kasutab raamatuid mitte ainult oskusteabe edastamiseks vaid ka täiesti eraldi müügikanaliks teiste toodete ja teenuste jaoks. Minu arvates on see väga arukas, eriti kui oled mingis vallas oma ala professionaal. Raamat ei ole siis ainult raamat vaid raamatut tuleb võtta kui üht lisamüügi ning turundamise kanalit. Miks? Kui oled saanud kliendi ja ta loeb sinu raamatut siis on ta õppinud sind tundma ning hakanud ideaalis ka usaldama. Kui oled lahendanud tema mõne probleemi siis kindlasti hakkab ta tundma huvi ka muude toodete ja teenuste vastu, mida sa pakud. Kahjuks väga väike hulk eesti ettevõtjaid aga mõistavad seda ning veel väiksem hulk toimib selle järgi.

Raamatu kirjutamise juures peab Krista kõige olulisemaks struktuuri läbimõtlemist. Selleks, et mitte laskuda liiga sügavale ja muutuda keeruliseks kasutab ta elulisi näiteid, millega on hea teksti sisse vaheldust tuua. Üks uusi avastusi raamatu kirjutamise juures oli Krista jaoks see, et kirjutamiseks peab olema õige aeg ja see õige aeg on igal inimesel erinev. Näiteks toob Krista välja, et tema ei ole võimeline kirjutama hommikul, siis on palju muid toimetusi. Tema jaoks on kõige parem aeg kirjutada õhtusel ajal. 

Kui käsikiri on valmis siis järgmiseks sammuks on kirjastamine. Krista tunnistab, et üks põhjus, miks ta otsustas just e-raamatute kasuks on lihtsus, mis sellega kaasneb. Kirjutad raamatu wordis valmis, salvestad pdf-i lased juurde teha kujunduse ja ongi e-raamat valmis. Paberraamatu puhul on asi Krista arust palju keerulisem ja ta tunnistab, et enne minu koolitusel osalemist oli see tema jaoks müstika. Paberraamatu puhul tuleb otsida küljendaja, kes tegeleb sellega, et teha raamat trükimasinale söödavaks. Samuti on vaja toimetajat, kes vaataks üle, et ei oleks kirjavigu ja kõik sujuvalt kokku jookseks. Lisaks on vaja valida paber, selle raskus jne? Ei pääse ka sellest, et kas tulevad raamatule kõvad või pehmed kaaned? See kõik võib võtta palju aega ja olla algajale autorile ülejõu käiv. Krista kasutab paberraamatute välja andmiseks trükikoda, kust on soodsam tellida väikeseid koguseid. Paberraamatuid tal palju ei ole ja selle võrra on ka kogused väiksemad. Tavaliselt tellib ta 100 raamatu kaupa ja kui otsa hakkab saama, siis saab alati juurde tellida. Väike kogus on hea sest siis ei ole vaja tegeleda eraldi ladustamisega. Sellist väikeste koguste tellimise viisi nimetatakse Print On Demant teenuseks ehk nõudlusepõhiseks printimise teenuseks. Näiteks Amazonist paberraamatu tellimine käib just selle põhimõtte alusel. See tähendab, et Amazon prindib raamatuid ühe haaval, mitte omades välja prinditud koguseid, kuskil laos (mis on kulu).

Peale kirjastamist muutuvad olulisteks teemadeks raamatu turundamine ja müük. Sa võid kirjutada väga hea raamatu, aga kui keegi seda ei tea ja üles ei leia, siis seda ka ei osteta. Väga suur vahe on sellel, et kas sa oled hästi kirjutav autor või hästi turundav ja müüv autor. Krista kirjutab e-raamatuid ja turundab läbi e-kanalite. Kõige paremini toimib blogimine ja e-postiloend ehk meilinglistid. Paberraamatu puhul on raamatupoodides turundamine ja müümine küllaltki kallis ja väiksemate koguste puhul ei tasu see ennast ära. Hea kui tuled ots otsaga kokku.

Krista tunnistab, et tema raamatute kirjutamine on ära tasunud, neid loetakse ja ta saaks vabalt ära elada ka ainult kirjutamisest. Siiski on raamatupidamine tema kirg ja hobi ehk kaks head asja käsikäes.

 

Heli Künnapase kogemus

Heli Künnapas on 5 lapse ema, kirjanik ja kirjastaja. Tema jaoks on kirjutamine töö. Tänaseks on ta kirjutanud 19 raamatut, millest 16 on avaldatud. Mitmed on veel pooleli ja ootavad oma järge. Kirjastamise juurde jõudis Heli peale seda, kui hakkas välja andma oma neljandat raamatut. Tookord ei soovinud ükski kirjastus seda välja anda ja siis ta võttiski vastu otsuse hakata ise kirjastama. Tänaseks avaldab Heli lisaks enda raamatutele ka teiste raamatuid.

Põhiliselt kirjutab ja avaldab Heli raamatuid ilukirjanduse žanris. Ilukirjandusel on väga lai sihtgrupp ja rõhk asub lool endal. See teeb kirjutamise raskemaks, sest head lugu on keeruline kirjutada. Ka Heli nõustub väitega, et kirjutamiseks on vaja oma aega. Temagi kirjutab põhiliselt õhtuti sest 5 lapse kõrvalt päevasel ajal lihtsalt ei jõua. Heli kirjutab korraga mitmeid raamatuid ja kui tuleb mingi hea mõte, siis paneb ta selle kohe kirja ning hiljem sobitab õigesse raamatusse.

Heli leiab, et väga mõistlik on käia raamatupoodides raamatuid vaatamas ja katsumas. Sealt võib leida häid näiteid, mida enda raamatu puhul kasutada. Kas siis paberi osas või kaante materjali osas. Samuti on raamatupoed inspiratsiooniks. Kui oled kuhugi kinni jäänud ja ei tea enam, kuidas edasi liikuda, siis piisab vahest mõne suvalise raamatu ühe lehekülje lugemisest ja jõuad tagasi õigele teele.

Trüki osas on Heli vastand Kristale. Tema avaldatud raamatud on enamuses paberraamatud. Kogused on suured ja müügil on need Eesti suurimates raamatupoodides. Heli on leidnud endale hea toimetaja, kes kogu töö tema eest ära teeb ja raamatud õigel ajal õigesse kohta suunab. Heli tööks jääb vaid käsikirja saatmine ja hiljem arve tasumine.

Sellisel tööviisil on omad plussid ja miinused. Kogused on siin suured sest nii tuleb raamatu omahind soodsam. Samas on raha trükitud raamatukoguse all kinni ja vabaneb alles siis kui raamatud on müüdud. Inimene, kellel vaba raha käepärast ei ole, sellist viisi kasutada ei saa. Heli tunnistab, et raamatupoodides müük on kallis ja juurdehindlus väga suur. Aga mugavus kaalub tema jaoks üle sellega kaasnevad miinused.

Lõpetuseks arutlesime, kas e-raamatud hakkavad juba paberraamatuid üle trumpama ehk, et millisel kujul tuleks üks raamat avaldada. Leidsime sellele üksmeelse vastuse. Kui sa kirjutad käsiraamatut, siis vähemalt esimene võiks olla e-raamatu kujul, sest nii saad kõige kiiremini oma raamatu avaldatud ja kulud ei ole nii suured, kui on paberraamatul. Näiteks e-raamatu väljaandmine võib maksta 50-500 eurot, paberraamatu puhul lisandub juurde trükk, mis 500 raamatu puhul võib jääda vahemikku 1000-1500 eurot. Mis tähendab, et esimese paberraamatu avaldamine läheb kokku maksma umbkaudu 2000 eurot.

Siiski, kui kirjutad ilukirjanduse žanris, siis vali paberraamat, sest hoolimata digiasjastust eelistab see sihtgrupp tunda käte vahel paberi pehmet puudutust.

Alguses mainisin, et ehk oled just sina see, kes soovib avaldada oma esimese raamatu juba järgmisel aastal. Mida siis selle jaoks kõike on vaja teha? Tule osale koolitusel ja ma annan sulle samm-sammulise süsteemi, et kuidas sa jõuad oma avaldatud raamatuni. Koolituse kohta uuri lähemalt siit: https://minuraamat.ee/professionaal/