fbpx

Olen viimaste kuude jooksul saanud mitmeid kirju ühel ja samal teemal. Selleks on küsimus: „Mida ma edasi teen, kui mu käsikiri on valmis?“ Sain nüüd piisavalt inspiratsiooni, et kirjutada täispikk blogiartikkel, just sellest, et millega isekirjastaja peab kokku puutuma raamatu avaldamisel. Mäletan, et olin sama küsimuse ees aastaid tagasi ka ise ja see on ühtlasi põhjuseks, miks minu esimese raamatu avaldamine venis nelja aasta pikkusteks ameerika mägedeks.

Lihtsuse ja selguse loomiseks olen jaganud kogu raamatu avaldamise neljaks sammuks. Nii on lihtne jälgida ja omada kogu ülevaadet, kus ei teki info küllastumist või käega löömist. Nendeks neljaks sammuks on

  1. Kirjutamine
  2. Kirjastamine
  3. Müük
  4. Turundus

Enne kui lähme nelja sammu juurde tahan puudutada veel mõningaid olulisi teemasid. Oma koolitustel palun osalejatel kirja panna põhjuse, miks nad on otsustanud raamatu kirjutada. See on väga oluline, et oleks põhjus ise välja kirjutatud ja hea oleks, et ka kodus nähtaval kohal. Mis tähendab, et kui asud oma raamatu kirjutamisega tegelema, siis iga kord näeksid ka seda põhjust, et miks soovid raamatut kirjutada. Siit ka esimene ülesanne sulle, pane kirja oma raamatu kirjutamise põhjus. See saab olema sinu motivatsioon nendel päevadel, kui sa ei taha üldse kirjutada ja isegi, kui plaanid seda teha, on saavutuseks vaid paar sõna. Enda kogemusest võin öelda, et halbadel päevadel on ka paar sõna suurepärane tulemus.

Kui sul on välja kirjutatud oma raamatu kirjutamise MIKS või põhjus siis on vaja olla teadlik veel mõningatest müütidest, millega sa kindlasti kokku puutud, kui sa kirjutamist pooleli ei jäta.

  • Esimeseks asjaks on hirm, mis liugleb ligi vormis „Ma ei tea, kas seda (loe sinu raamatut) on huvitav lugeda“, „Ma ei usu, et minu lugu on hea“, „Ei tea, kas investeeritav aeg on seda kõike väärt“. Teadvusta neid, kuid ära lase nendel end pidurdada ja oma raamatu kirjutamise põhjust saboteerida.
  • Teiseks asjaks on aeg ja enamlevinud takistused kõlavad järgnevalt: „Mul ei ole aega“, „Ma pean selle, selle ja veel selle ka enne ära tegema, kui ma saan kirjutama hakata“. Kõigil meil on võrdselt 24 tundi ööpäevas ja kui sul on palju kohustusi, siis lisa kalendrisse oma raamatu kirjutamise jaoks aeg. Ma soovitan, et võtaksid vähemalt ühe tunni päevas esimese kuu jooksul. Nii joonistub sul välja konkreetne rütm ja lõpuks lausa hakkad ootama seda aega, et millal saad uuesti oma raamatu kirjutamise juurde asuda.
  • Kolmandaks asjaks on teemade rohkus. Mäletan, et teise raamatu puhul, kus olen kaasautor, pidime leidma oma raamatule kandva idee. Alguses oli meil 125 ideed, et millest raamat kirjutada, kuid lõpuks leidsime nende seast selle kõige kandvama idee. Kui oled kimpus liiga paljude ideedega ja suutmatusega nende vahel valida, siis loe järgnevat artiklit: „Kuidas alustada raamatu kirjutamist?
  • Neljandaks asjaks on suutmatus kirjutada piisav arv sõnu. Kui oled ka üks nendest inimestest, kes pidevalt planeerib ette, siis see on sinu lõks, millesse võid kukkuda. Kasutan sellist programmi nagu Mouse Miles, mis loeb kokku minu päeva jooksul vajutatud klahvide arvu. Kui olen mõõtnud, et palju ma päevas klahvidele vajutan, siis see number jääb 15 000 klahvivajutuse juurde. See tähendab, et üle 8 lehekülje teksti toodan ma ainult arvutiga töötades ühes päevas. 15 000 tähemärki jagatud 1 800 tähemärgiga (umbkaudu 1 A4 lehekülg) teeb 8,3 A4 lehekülje suurust teksti. Siia ei lisanduvad SMS-id, sotsiaalmeedia postitused, telefoni või nutiseadme kaudu sisestatud tekstid, kommentaarid, kirjadele vastamised jne. Usun, et mõistad, kuhu sellega tüürin. Tegelikult me kirjutame küll, aga see kirjutamine ei ole fokusseeritud raamatu kirjutamisele, vaid võrreldes raamatuga siis nii-öelda tühjale-tähjale.

Mis siis on kokkuvõttev lahendus, et ei takerduks müütidesse? Algaja autorina soovitan omada kirjutamise plaani.

Ei ole müüt! Viimane asi, mis vajab veel puudutamist, enne kui läheme raamatu avaldamise 4 sammu juurde, on see, et tehnika rikked ei ole müüt! Olgu selleks kas tarkvaraline rike – näiteks mul jooksis Word kokku ja kaotasin selle tõttu 10 lehekülge teksti, mille tõttu olin paar nädalat täiesti kassiahastuses – või koguni arvuti ülesütlemine/kaotus/vargus vms. Mu tuttav kirjastaja ütles, et kui sul ei ole oma käsikirjast kolme koopiat, siis seda ei eksisteeri. Saan sellega täiesti nõustuda. NB: Wordi vahetasin ka Scriveneri vastu välja, seega, kui plaanid kirjutada rohkem kui üht raamatut, mine üle Scrivenerile. Iga investeeritud euro on seda väärt, rääkimata alles jäänud normaalsest närvikavast.

Raamatu avaldamise neli sammu!

Esimeseks sammuks on kirjutamine. Kusjuures siin ma ei kiirustaks kohe kibekiirelt klahviklõbina saatel kirjutama, vaid mõtleksin ja vastaksin enda jaoks olulistele küsimustele. Vasta järgnevatele küsimustele: „Millises žanris ilmub minu raamat?“, „Kellele on see raamat mõeldud – sihtrühm?“, „Milline on sinu unikaalne vaatenurk?“. Oma koolitustel peatun sellel kohal pikalt, sest see on A ja O, et mõista kelle probleemi sa hakkad oma raamatuga lahendama või kui sul ei ole probleemi, siis mis on sinu raamatu kandev idee? Kui sa eelnevatele küsimustele jätad vastamata, siis võid keerelda mitmeid kuid nagu kass ümber palava pudru, hoomamata seda, et mida sa oma lugejale öelda tahad. Kui oled kirjutanud küsimustele vastused, siis nüüd ütlen, et „Anna täiega minna! Kirjuta nii, kuidas jõuad!“ Ilmselgelt on erinev lähenemine käsiraamatu ja romaani kirjutamisel ja selle jaoks oleme nendele loonud ka koolitused, et anda ühe päeva jooksul aimu, et mida kirjutamine endast kujutab. Olenemata sellest, kas kirjutad oma esimest käsiraamatut või romaani, on kirjutamise sammu lõpptulem sama – sul on vaja mustand käsikirja. Kui mustand käsikiri on valmis, siis mõtle sellele, et kas soovid oma raamatut ise kirjastada või soovid, et kirjastus teeks seda sinu eest. Kui soovid, et kirjastus teeks seda, siis enne kui nende poole pöördud, loe kindlasti läbi meie blogiartikkel „Kuidas pöörduda kirjastajate poole, et sinu käsikiri vastu võetaks?“ Sellega eristud sa kõigist nendest sadadest või tuhandetest inimestest, kes ka soovivad, et nende käsikirja võtaks kirjastus vastu. Kui kasutad neid soovitusi, mida annan, siis eristud kindlasti teistest ja usun, et saad ka kirjastuselt vastuse. Ahjaa ja üks oluline asi siia lõppu, et kui sa kirjutad, siis kirjuta. Ära hüppa teistele sammudele, sest nii koormad end üle infoga, mis kirjutamise sammus on pigem pärssiv, kui sind abistav.

Teiseks sammuks on kirjastamine, see tähendab, et kui sa oled otsustanud oma raamatu ise kirjastada, siis see nõuab head projektijuhtimise oskust. Miks? Sest kirjastamise sammus tuleb sul keskenduda kuuele erinevale punktile, milleks on käsikirja toimetamine, küljendamine, kujundamine, trükkimine, eelarvestamine ja projektijuhtimine. Ainuüksi koolitusel keskendun sellele osale 3 tundi, sest siin on palju erinevaid nüansse, millega tuleb arvestada. Kõigest sellest siin oleks võimatu rääkida (loe kirjutada). Mina julgustan sul oma raamatut ise kirjastama, kuid kui valid, et soovid leida omale kirjastaja, siis annan veidi su purjedesse tuult, et millega peaksid arvestama kirjastuse poole pöördudes veel lisaks. Minu kogemusel ei tee kirjastaja kirjastamise puhul piisavalt aktiivset reklaami ega ka müüki. Jah, raamatud pannakse müüki raamatupoodidesse ja oma kanalitesse, kuid sinu raamat on nende nii-öelda portfellis üks paljudest. Kui tunned, et suudad neid eelmainitud kuut punkti ise hallata, siis ma julgustan sul oma raamatut ise kirjastama. Viimase kiire viitena mainin veel ära, et sul ei tasu hakata kõiki eelmainitud kuut punkti ise tegema. Selle all pean silmas, et käsikirja toimetaja, küljendaja, kujundaja soovitan leida. Näiteks oma tuttavatest kellegi, kes aitab sul need ära teha. Kui soovid aga kohe oma esimese raamatuga saavutada professionaalset muljet, siis kindlasti kasuta elukutselisi inimesi, kellel on juba varasemalt raamatu protsessis osalemisega kogemusi. Kirjastamise sammu väljundiks on sul valminud raamat.

Kolmandaks sammuks on müük ehk tegelikult sul tuleb trükist tulnud raamatud saada raamatupoodidesse või need ise oma sihtrühmale maha müüa. Seda saad teha sellisel juhul, kui tead, kes on sinu sihtrühm ja lood talle vajalikke turundussõnumeid, kampaaniaid jne, mis toovad huvituja kliendiks. Eestis tasub oma raamatut Apollosse ja Rahva Raamatusse müüki anda ning julgustan kasutama ka Eesti Digiraamatute Keskust (EDRK). Enda kogemuse kohapealt võin öelda, et ka väiksemad niššipoed töötavad hästi. Need on poed, kus sa tead, kus sinu sihtgrupp “hängib”. Lisaks võid alati müüa ka välismaale erinevate platvormide nagu Amazoni, iBooks, Google eBooks jne kaudu. Kuid soovitan algul panna paika strateegia, näiteks, et võtad ühe platvormi, teed selle endale selgeks ja alles siis liigud edasi, sest igal platvormil on omad suuremad või väiksemad „kiiksud“ ning nende tõttu võid kaotada nii rahaliselt kui ka kliendini jõudmises. Müügi sammu väljundiks peab sõlmima lepingud hulgimüüjatega ja peab olema ostvaid kliente.

Neljandaks sammuks on turundada oma raamatut, ideaalis tasub sellega algust teha juba enne selle valmimist ja seda võimalikult paljudes kanalites. Turunduse eesmärk on tõsta sinu sihtrühma huvi sinu raamatu vastu. Turundus on midagi, mis ei lõpe kunagi ja kui tahad oma raamatuga teenida ka lisatulu, siis on arukas luua pidevalt uusi kampaaniaid, pakkumisi, loosimisi, mänge ja mis iganes pähe tulevaid võimalusi sinu raamatu soetamiseks. See tähendab oma sihtrühma väga head tundmist ja kõnetamist nii veebis, blogis, e-kirja teel, sotsiaalmeedias, avalikus meedias ja esinemisi nii enda kui teiste (näiteks koostööpartnerite) üritustel, sündmustel, koolitustel jne.

Toon selle kohta ka mõned näited artikli lõpus, mida olen oma erinevate raamatute puhul kasutanud.

Loodan, et see sind ära ei ehmatanud. Algajale autorile on seda tõesti parasjagu mäe moodi, kuid julgen öelda, et iga järgneva raamatuga muutub mägi väiksemaks 🙂

Kui soovid selle kohta täpsemalt õppida ja süüvida detailidesse, siis soovitan sulle kahte varianti.

  1. Tule osale kas professionaalile või romaanikirjanikule mõeldud koolitusel. Ma näen, et see on kiireim ja efektiivseim viis oma raamatu avaldamise suunas liikumiseks. Koolitustel võtame kogu raamatu avaldamise protsessi juppideks ja saad kõikidele oma küsimustele ka kohe vastused.
  2. Küsi mentorlust, kus käime koos läbi eelpool mainitud neli sammu. See on personaalne lähenemine ja minupoolne pühendumine sinu raamatu avaldamise protsessile. Oma küsimused ja huvi saad meile saata siin: https://minuraamat.ee/kontakt/