fbpx

Oma ala professionaalina ei ole sa enam info tarbija vaid selle looja teistele. Sinu ekspertiis on see, mida teised vajavad (kas teadlikult või alateadlikult) ja nad on nõus ostma sinu pakutavat lahendust. Lahendus, mis on raamatu kujul, on sõltumatu sinu kui professionaali igapäeva tegevustest. Olenemata sellest, kas sa parasjagu sööd, teed trenni, oled koosolekul, perega või hoopis magad. Raamat suurendab sinu autoriteetsust ja on vara sinu teadmistest, mis töötab sinu eest.

Parim osa selle juures on see, et teed töö ära ühe korra (kirjutad raamatu) ja 24/7 töötab ta sinu heaks. Raamat ei jää haigeks, ei lähe lapsehoolduspuhkusele ega oma erinevaid tujusid, mida ei saa öelda inimeste kohta. Raamat on suurepärane turundaja ja võimaldab teenida lisaraha. Samas peab raamat olema kasulik ja looma väärtust, et ei oleks tegu ainult reklaamtootega. Raamat pakub võimalust sind riskivabalt „proovida” andes aimu sellest, et kuidas sinu poolt pakutavad lahendused ka tulevikus kliendile sobiksid. See on kokkuvõtvalt, miks sina, kui oma ala professionaal peaksid kirjutama raamatu.

Olgugi et olen tänaseks kahe raamatu autor ja veel kahe raamatu kaasautor, siis professionaalina jagan läbi oma raamatute erialast teadmist neile, kes seda otsivad ja vajavad. Viienda raamatuna tuleb mul välja minu esimene luulekogu, kuid ka seal olenemata sellest, et tegu on luuleraamatuga, on väga kindel sihtrühm, keda kõnetan.

Kuid mis ma siin endast räägin. Võib-olla oled sa alles idee juures, et kirjutan omale raamatu või oled alustanud juba raamatu kirjutamist. Kui oled idee juures, siis julgustan sul lugeda postitust „Kuidas alustada raamatu kirjutamist?”, nõnda alustad sa õigest kohast. Kuid KUIDAS küsimuse olemasolu tähendab seda, et sa juba tead, et mida sul on vaja teha, antud juhul kirjutada raamatut. Aga kui sul seda küsimust veel ei olegi, et miks mina, oma ala professionaalina peaksin kirjutama raamatu? Selle artikliga tahangi heita valgust sellele, et millised on ohud, nõrkused, võimalused ja tugevused oma valdkonnas, kui sa kirjutad raamatu oma sihtrühmale ja kui sa seda ei tee.

Olenemata oma valdkonnast, kus sa tegutsed jagades, aidates, luues väärtust või mõnel muul moel, siis lõpuks turustad ja müüd sa oma tooteid ja teenuseid klientidele. Sa võid olla terapeut, investor, raamatupidaja, treener, koolitaja, loovettevõtja jne. Olles teadvustanud mõtet, et ma võiksin kirjutada raamatu, lood sa sellega omale uue müügiartikli oma toodete ja teenuste portfellis, kuid ka lisavõimaluse järgnevate toodete ja teenuste turustamiseks ja müügiks.

Sinu ohud äris ja oma valdkonnas, kui sul ei ole oma raamatut

Minu hea tuttav ja kirjastaja Jesse Krieger USA-st ütles, et raamat on tänapäeva äri visiitkaart. Olen seda teemat uurinud ja leidsin, et see tähendab kliendi ja konkurentide jaoks autoriteetsust sinu suunas. See tähendab, et kui sa oled pingutanud ja näinud vaeva nii palju, et saada mingi konkreetse teema info organiseeritult kaante vahele, on omaette tunnustus sulle kui autorile potentsiaalsete klientide ja konkurentide poolt. Kui sul aga raamatut ei ole, siis oled sa potentsiaalsete klientide ja konkurentide silmis autoriteetsuse kaotanud. Autoriteetsuse puudumine toob esile selle, et turuosa, mis oleks võinud olla sinu osa, läheb nüüd kellelegi teisele. See tähendab, et sulle jääb väiksem turuosa, kaotatud lisavõimalused turunduseks ja müügiks ning potentsiaalsete uute klientide saamine jääb samuti ära. 

Kokkuvõtvalt ohud sinu ärile ja valdkonnale võivad realiseeruda sellega, et konkurents võtab ära sinu turuosa ja käibe ning kasumi vähenemisega võid lõpetada ka ettevõtte sulgemisega.

 

Sinu nõrkused oma valdkonnas, kui sul ei ole oma raamatut

Eelmise lõigu jätkuks mõistad ka ise, et raamat on midagi, mis annab või võtab sinu autoriteetsuse oma valdkonnas. Ühtepidi masendav, kuid teistpidi suur rõõmu-uudis on see, et käies raamatupoodide riiulite vahel (turu-uuring) uurimas, et mida teevad konkurendid. Külastan umbkaudu kord kuus raamatupoode, vaatan, mis on enimmüüdud TOP1 raamatud, mida uut on väljas ja millised on juba allahinnatud. Alati uurin, mis teemasid raamatus puudutatakse (sisu ülesehitus) ja kuidas kasutatakse (kui kasutatakse) raamatut järgnevate toodete ja teenuste turustamiseks. See annab ülevaate, et kas uus tulija on tegelikult professionaal või mitte. Julgen ausalt öelda, eestlane on sitt müügimees, 95% ulatuses raamatud, mida olen tõstnud riiulilt ja läbi sirvinud, ei tee mitte mingisugust lisaturundust ega müüki järgnevatele toodetele ja teenustele. Kui ma ei eksi siis oli Kristi Saare see, kes ütles sisult midagi sellist: „Eestlase müügistrateegia on agressiivne passiivsus.” Sellega ilmselgelt kaugele ei jõua. Mis mind veel enam jahmatab on see, et enamustel autoritel puudub ka kontaktinfo, kelle poole pöörduda siis, kui mul tekib mingi küsimus seoses raamatus välja toodud infoga. Ütle mulle, et milline oma ala professionaal selliselt peaks käituma? Minu arvates ei ole selline käitumine normaalne, kuigi kohtan seda üleliia sageli.

Kui eelnev lõik oli rohkem seotud müüginumbrite kasvatamisega siis niisamuti saame vaadata ka sinu põhjust, et miks sa pakud oma tooteid ja teenuseid klientidele. Mis oli see põhjus, miks sa alustasid? Kas seal on sinu unikaalsus, sinu tugevused ja avanenud potentsiaalid, millel on võimekus aidata paljusid? Suure tõenäosusega on see nii, vähemalt nende professionaalidega, kellega olen ma personaalselt saanud kohtuda, on see nii olnud. Enda kogemuse koha pealt võin öelda, et minu raamatuid ostetakse iga kuu inimeste poolt, keda ma personaalselt ei tunne ja kellega mul ei õnnestu ka mitte kunagi kohtuda. Olenemata sellest, läbi raamatu aitan ma neil lahendada nende probleeme või saavutada mõne eesmärgi, mis eelnevalt ei olnud nende jaoks võimalik. Ja seda tänu sellele, et olen kirjutanud raamatu. Aga kui ma ei oleks kirjutanud raamatut, siis nad elaksid võib-olla tänaseni edasi oma probleemidega ja saavutamata eesmärkidega. Kui sa vaatad enda sihtrühma, siis kas sa tahaksid neid vähem aidata või rohkem? Siit leiad ehk enda jaoks ka põhjuse, miks kirjutada neile raamat.

Kokkuvõtvalt sinu nõrkuseks on see, et kui sul ei ole oma raamatut siis puudub sul ka lisa kanal turustamise ja müügi suurendamiseks juba ostu sooritanud kliendile. Samuti oled sa ennast ära lõiganud võimalusest oma unikaalsuse, tugevuste ja avanenud potentsiaalidega aidata paljusid.

Sinu võimalused oma valdkonnas, kui sul on oma raamat

Kui nõrkused olid need, millest sa ilma jääd, siis võimalused on selle mündi teine pool. Võimalused on sinu jaoks suurendada oma autoriteetsust, lahenduse saanud klientide arvu, eesmärke saavutanud klientide arvu, käivet ja uut lisakanalit turustades seal oma järgnevaid tooteid ja teenuseid. Kogu selle potentsiaali, mis nõrkuste puhul oli suletud, saad nüüd täies mahus enda kasutusse.

Enda kogemusena olen leidnud, et raamat on hea võimalus leida omale pikaaegseid fänne, kes alati ostavad sinu järgmise toote või teenuse, sest sa oled neid juba varasemalt aidanud. Sinu jaoks tähendab see juurde võidetud autoriteetsust ja laienenud turuosa. Just läbi raamatu on tulnud mulle kõige suurem arv lojaalseid fänne, sest neil on olnud võimalus osta minu raamat ning teha minu poolt pakutavate lahendustega tutvust talle sobivaimal viisil „proovida mind riskivabalt”. Võib-olla ta ei tahagi minuga kunagi kohtuda koolitustel, avalikul esinemisel, nõustamisel jne, vaid ainult läbi raamatute suudan teda aidata. Seal võib olla palju põhjuseid, miks raamat on just see formaat või viis, mis sobib teatud sihtrühmale kõige paremini. Ära jäta seda võimalust kasutamata.

Veel üks nüanss, mille ma avastasin alles hiljuti. Pea igapäevaselt kohtume inimestega, ka uute inimestega, olgu selleks seminarid, koolitused või hoopis aja veetmine vabas ja lõõgastunud keskkonnas. Eriti uute inimestega kohtudes on tavaline uurida, kes ta on ja mis eriala ta esindab, et leida kokkupuutepunkte. Ma ei ole kunagi pidanud ennast, olenemata avaldatud raamatute hulgast, autoriks, kirjanikuks ega luuletajaks. Siiski näost näkku rääkides olen märganud, et minusse tekib hoopis teine suhtumine, seda ka suurema publikumi ees, näiteks avalikud esinemised, sõnavõtud jne. Võiks öelda, et tekib aupaklikus ja suurem huvi minu vastu. Nende huvi käivitab küsimuse (tavaliselt alateadliku), et ta järelikult teab midagi, mida mina ei tea. Vestluse käigus uurib ta oma küsimuste kaudu peamiselt seda, et kas ma saan lahendada mõne tema probleemi või aidata tal saavutada mõne eesmärgi. Ka see on üldjuhul alateadlik ning sellega olen saavutanud tema silmis antud alas professionaali (või eksperdi) staatuse. See annab mulle loa ja õiguse pakkuda talle oma tooteid ja teenuseid, mis aitaksid kas personaalselt teda või mõnda tema lähedast, aidata lahendada mõne probleemi või saavutada mingit kindlat eesmärki. 

Kokkuvõtvalt, nagu näed, võimalusi on siin palju, kuid kui sul ei ole oma raamatut siis kõigist nendest võimalustest oled sa ennast ära lõiganud.

 

Sinu tugevus oma valdkonnas, kui sul on oma raamat

Oled sa kunagi googeldanud (loll küsimus, kuid küsin siiski) ja otsinud mõnda väga spetsiifilist lahendust oma probleemile? Otsingu tulemus tõi sulle välja mitmeid vasteid, kuid kiirelt uurides leidsid, et lauale jäid kolm sarnast pakkujat. Sulged ülejäänud otsinguaknad ja nüüd vaatad juba lähemalt, kes neist kolmest lauale jäänust võiks sinu probleemile pakkuda lahendust. Vaatad, et esimene koduleht küll räägib teemast postitustes, kuid ei ole midagi sisukat, sulged selle ja lähed järgneva kahe juurde. Vaatad teist ja näed, et seal on täpne probleemi kirjeldus, pakub lahendust ka, kuid see on kas koolituse või suure hinnasildiga pikaaegne teenus, mida praegu ei taha antud lahenduse eest välja käia. Sulged sellegi veebilehe ja vaatad nüüd kolmandat. Uurid samuti, et jah räägib õigest asjast, toob välja arukalt info ja lisaks pakub mõistliku hinnaga raamatut, milles läheb süvitsi sinu probleemi sisusse ja pakub välja lahenduse. Ostad raamatu, töötad selle läbi ja saadki oma probleemi lahendatud. Usun, et mõistad, kuhu selle jutuga tüürin. Minu hea tuttav ja kirjastaja Jesse Krieger USA-st ütles, et raamat on tänapäeva äri visiitkaart. Raamat on midagi, mis ainult ei ütle, et ma olen antud valdkonnas professionaal vaid eristab sind ka teistest, kes väidavad, et nad on ka „oma ala professionaalid”.

Kokkuvõtvalt sinu tugevuseks on see, et sa tõused oma raamatuga teistest esile ja usaldus sinu vastu tõuseb.

Kui oled lugemisega siiani jõudnud, siis tunnustan sind, et sul endiselt jätkub huvi ja pealehakkamist. Kas see ei ole professionaaliks olemise üks tunnuseid? Loodan siiralt, et kirjutad ühel hetkel ka raamatu, laiendamaks oma võimalusi nii äris kui valdkonnas tervikuna. Kui kirjutad raamatu, siis avanevad sulle võimalused, mida ma ei jõudnud siin välja tuua ega ka puudutada. Olgugi et raamatu kirjutamine nõuab strateegilist lähenemist ärile, on kogu teekond seda väärt. Kui sul on soov oma raamat kirjutada, siis uuri lähemalt meie professionaalidele mõeldud koolitusi raamatu kirjutamisest.